Tuesday, February 21, 2017

Sihat vs Insurans Mana Lebih Penting






Assalamualaikum wbt

Hai Semua..

Entri saya pada kali ini adalah mengenai Sihat vs Insurans mana lebih penting?
Mana satu pilihan anda?

OK..Pada pendapat saya kedua-duanya penting.Macam saya sendiri dan suami memang sudah membeli insurans sejak kami mula berkerja lagi.Alhamdulillah, saya masih di berikan kesihatan yang baik oleh Allah Swt.Masuk hospital pon sebab nak bersalin je.heehehe.
Ada insurans kalau kesihatan tak dijaga pon tak boleh juga kan?

Itu belum termasuk dengan penyakit 3 serangkai yang mana kita juga cenderung untuk mendapat penyakit jantung dan tekanan darah tinggi. 





Tetapi telah ramai mulai sedar kepentingan kesihatan dewasa ini dan mula menjaga kesihatan diri.Sebenarnya,amat sukar untuk kita mengelakkan diri dari terkena penyakit.
Cuba,bagaimana usaha kita bagi mengelakkan diri dari penyakit yang tidak di ingini?Musibah penyakit itu kedja Allah, namun kita di beri kuasa untuk berusaha setakat mana tanya dibenarkan dan tidak melanggar hukum Allah.

Cuba kita perhatikan, antara penyakit yang critical di alami oleh penduduk Malaysia khasnya Kanser, penyakit Jantung, Diabetes,Darah tinggi dan lain-lain,tanya amatla menakutkan kita bukan? Seperti saya katakan tadi, penyakit itu datangnya dari Allah.Namun sebagai hambanya, kita perlu berusaha dijauhkan dari penyakit-penyakit tersebut.

Kata Punjagga "Harga atau nilai kesihatan tidak di ketahui kecuali orang-orang yang sakit".
Hal ini kerana,kesihatan tidak boleh di beli dengan wang ringgit.Sesungguhnya,kesihatan adalah anugerah yang sangat bernilai dari sang pencipta.


Suka saya kongsikan beberapa amalan yang di amalkan oleh Rasullallah untuk mencegah dari penyakit.
Antaranya, mengamalkan minuman air sejuk setiap hari (bukan ais yea)Rasullallah juga melarang kita mencampurkan makanan darat dan makanan laut.Cubalah,kita akan tahu nikmat yang di ajarkan oleh Rasullallah besar erti pengajarannya.
Sesungguhnya pada diri Rasullallah itu ikutan yang baik.


Saya suka sihat, Untuk itu,saya juga suka orang dikeliling saya sihat. Saya juga mahu anda
sihat! Jadi marila kita sama-sama menjaga Kesihatan Diri .Ambil buah-buahan dan sayur-sayuran.Kalau boleh, ambil vitamin tambahan.Pastikan anda mengambil vitamin yg selamat dan halal yea.












Macam saya sendiri memang mengambil vitamin tambahan untuk kesihatan diri.Anda tentu tahu supplemen tambahan saya kan?

Saya bukan memuji Shaklee bagus sekadar untuk menjual yea.Sebelum saya melibatkan diri dalam business ini,Saya terlebih dahulu mencuba produk shaklee hampir 4 tahun.Dan Alhamdulillah saya santa berpuas hato dan kesan yang amat baik untuk diri saya, Malah suami,anak-anak serta keluarga turut mengamalkan shaklee yang terbukti baik untuk penjagaan kesihatan.

Untuk pengetahuan anda,produk shaklee menggunakan bahan semulajadi dalam setiap produk keluarannya serta mendapat kelulusan KKM.Dan satu suka saya ingatkan anda semua makan supplement  perlulah mengikut rule atau aturannya.

Bila usia semakin meningkat,segala hormon dan sistem badan akan mula merosot. Di sinilah bacteria akan mula menyerang. Sebab itu la saya sarankan untuk kita menjaga kesihatan walaupun telah mengambil insurans.



Sambil anda membaca coretan saya ini..moh ler singgah ke entri saya tentang Peria Katak okeh.

Sampai di sini sahaja corretan saya untuk hari ini dalam menyahut Cabaran Rakan saya Fiza dari blog sarah hana untuk kempen  group besar kami iaitu Superstar.my  

Untuk meneruskan cabaran seterusnya saya mencabar Mami Fatin..hehhee Mami sila terima cabaran ini yea..go Mami go.



Saya TAG blog rich tea empire















1 comment:

  1. Betul tu. Sakit belum tahu bila. Sebab tu kena prepare mental,fizikal dan fulus..��

    ReplyDelete